Op de fiets, op de fiets,…

Ik keek er al een hele tijd (met gemengde gevoelens) naar uit: weer met de fiets naar het werk. Gemengde gevoelens omdat ik verre van een geroutineerde fietser ben. Ik kan fietsen zoals ik kan zwemmen: in mijn tempo en zonder tegenliggers of inhalers. Anders vergeet ik te sturen/ peddelen en gaat het in beide gevallen dezelfde richting uit: naar beneden.

Bovendien ben ik vanaf nu helemaal op mezelf aangewezen. Manlief is er niet meer bij om een oogje in het zeil te houden. Met het oog op het tempo is dat niet noodzakelijk een nadeel, al dient gezegd dat dat met hem  nooit een probleem opleverde. Wél zo met een collega die ook vaak meereed. ’s Morgens kon het niet rap genoeg gaan, ’s avonds had zij alle tijd want ze moest toch anders niets doen dan de voetjes onder tafel steken bij moeder de vrouw. Met het gevolg dat ik telkens bijna van mijn fiets viel, respectievelijk van de inspanning of van het slenteren (en de grote honger).

Maart beloofde veel dat april niet kon inlossen. Mei deed er ook vrij lang over om voor fietsweer te zorgen en als het dan al eens te doen was, dan kwam het niet uit met het werk.

Maar vandaag zijn we dus eindelijk paraat: het stalen ros is van stal gehaald, de riempjes van de splinternieuwe fietshelm op maat afgesteld (ik heb mijn haar zelfs extra kort laten knippen om de nefaste gevolgen van die helm op mijn kapsel te beperken), het fietssleuteltje lag klaar, de zonnebril ook en regenjas (ja, toch maar) en handtas zaten van gisteravond al in de fietstas.

Vroeger opstaan hoefde niet, de tijd die ik nodig heb om de afstand al fietsend af te leggen is niet zoveel langer dan die om in de file aan te schuiven aan de Kennedytunnel.

Het was naast  heerlijk fietsweer ook ontzettend rustig onderweg. Niets nieuws in fietsland: het fietspad aan het veer in Hoboken ligt er nog altijd even erbarmelijk bij als voorheen. Een groot verschil met wat er vanaf de St-Bernardsesteenweg langs het Schoonselhof loopt. Dat is pure luxe. Een waar genot en – tot mijn eigen grote verwondering – slaagde ik er zelfs in om door te fietsen toen ik onzacht in aanvaring kwam met een vieze vlieg die ik – sturend met één hand!!!- uit mijn mondhoek moest vissen. Toen ik goed besefte welke stunt ik had uitgehaald moest ik alsnog bijsturen of ik reed de goot in. Ikke en met één hand rijden? Ongezien!!!

Op het werk kan ik nu mijn fiets bijna onder het raam van mijn bureel stallen (vroeger moest ik de halve campus omlopen). Gesteld dat ik na al die tijd nog weet hoe ik met dat verdomde fietsslot overweg kan. En dat het door ongebruik niet te stroef gaat. Daar heb ik toch wel nog even aan staan knoeien. Binnensmonds vloekend kwam ik op de duur toch tot de goeie volgorde en met een zucht van opluchting en meer zweet van ambetantigheid dan van de inspanning kon ik naar boven om mijn prestatie in te vullen in mijn personeelsdossier (wij krijgen fietsvergoeding op het werk).

Toen ik net naar de cafetaria ging om een kop koffie te halen begon ik zo al een beetje te voelen dat ik routine mis. ’t Zal morgen en overmorgen niet zo gemakkelijk gaan als vandaag vrees ik. Maar we gaan door! Behalve als het str*nt met haakskes regent, natuurlijk. Ik ben ook niet gek. En al helemaal niet fanatiek. Maar ik wil wel de eerste stijfheid voorbij zijn tegen dat we naar Texel gaan, want zo zonder hondjes gaat het waarschijnlijk een fietsvakantie worden. En afgaan als een gieter in fietsland? Ik docht het nie. Ik docht het effenaf nie!

2 gedachten over “Op de fiets, op de fiets,…

  1. Gij komt in aanvaring met een vlieg? Ik donderdag en vrijdag op juist hetzelfde tijdstip met een bonte specht die niet wilde wijken op een van de wegeltjes hier. Ik reed potverdikke bijna het water in…

    Like

Geef een reactie

