Op gevaar af…

… van weer af te gaan als een overvolle gieter regenwater geef ik hier een paar aankondigingen mee. Let wel: je hebt er een wolkenloze lucht voor  nodig of toch een wolkendek met hele grote gaten op de juiste plaats.

Op de Frank zijn website staat weer één en ander dat het bekijken waard is, als het weer meezit.

En bij De Morgen kijken ze dit weekend ook omhoog:
Komend weekeinde is, bij gunstige weersomstandigheden, weer een zogeheten supermaan te zien. Zo wordt de volle maan genoemd op het moment waarop de afstand tot de aarde het kortst is. Het fenomeen komt niet vaak voor.”
Na 1993 bleef het verschijnsel twaalf jaar lang uit, maar sindsdien verscheen de supermaan vier keer: in 2005, 2008, 2010 en 2011. In de nacht van zaterdag op zondag is het weer zover. De volgende supermaan is voorzien in 2016.

De maan legt een elliptische baan af rond de aarde. De afstand tussen maan en aarde varieert daardoor tussen 363.345 en 405.500 kilometer. De toestand waarbij de maan het dichtst bij de aarde staat, wordt perigeum genoemd. Als dat samenvalt met volle maan, is sprake van een supermaan.

Het fenomeen wordt geregeld in verband gebracht met natuurrampen, maar wetenschappers wijzen zulke theorieën van de hand. Een supermaan is ongeveer twaalf procent groter en helderder dan een gemiddelde volle maan.

www.deredactie.be pakt dan weer uit met een NASA-primeur: een ster die opgeslokt wordt door een gulzig zwart gat. Ik ga het nog wel een paar keer moeten bekijken vóór ik weet wat ik zie want de beelden zijn in eerste instantie even abstract als het begrip op zich. Maar dat kan dus aan mij liggen ook.

Een gedachte over “Op gevaar af…

  1. De supermaan van 2010 (of was het 2011?) heb ik in elk geval gezien… Ik vond ze super, en hoorde achteraf dat ze dat inderdaad was 😉

    Like

Geef een reactie

