Op het eerste gezicht: mei… (1)

Ik bereid dit blogje al maar voor op zondag. De “na”- foto’s maak ik op 1 mei, als we (hopelijk) het grootste deel van de ongewenste groene gasten verwijderd hebben. Maar een deel van het schrijfwerk en de “vóór”-foto’s kan ik al invoeren terwijl mijn rug wat bekomt van de werkzaamheden van gisteren in de voormiddag. Ik heb namelijk besloten nog een stuk of 5 bloembakken bij te plaatsen. Zolang we niet met zekerheid weten of we een nieuwe garage op een andere plaats mogen zetten, doen we ook geen zotte kosten aan de oude. Het is dus een kwestie van de slechte ramen te “verbloemen”.

mei 2012 018
We gaan één van de komende dagen ons licht eens opsteken bij een buur die als architect toch op de hoogte zou moeten zijn van de lokale bouwvoorschriften. Dan weten we waar we aan toe zijn en hoeven we geen “if’s” en “when’s” meer tussen te voegen.

mei 2012 029Het terrasje achter de huidige garage blijft er sowieso, dus kunnen we het binnenkort wat uitbreiden om ongelukken te voorkomen. Blijft de garage waar ze is, komt er een pergola met afneembare zonneschermen. Anders moeten we nog even een paar alternatieven bekijken. Ik heb me trouwens bedacht wat de aanplanting betreft: de lavendel ga ik niet vlakbij de tafel zetten. Ah nee, want dan heb je voortdurend beesten in je glas wijn liggen zwemmen. De lavendel blijft op zijn huidige plaats, de pacchysandra verhuist. Als de seizoenen niet té veel meer verschuiven, is die uitgebloeid tegen dat het terrasjesweer wordt.

mei 2012 016Naast de zijgevel van het huis heb ik nog wat extra borderplantjes gezet: wederik, theunisbloem, ganzerik en iets nieuw dat ik nog niet gezien had, maar dat er wel grappig uitzag (gazania). En nee, carnaval wordt bij ons niet nà Pasen gevierd. De fruitbomen naast onze oprit zijn hun bloesems aan het verliezen.

mei 2012 030En terwijl wij in en uit lopen in de garage zitten meneer en mevrouw merel ons beurtelings te bekijken van op hun nest op de verlichtingsarmatuur…

mei 2012 004In de grachtkant stond een verdwaalde varen. Manlief haalt hem weer naar huis en tijdens het opschonen van de wortelkluit komt er een passagier te voorschijn.

mei 2012 013Het hoeft geen herfst te zijn voor paddenstoelen…

mei 2012 037Een bosrank die zich hopelijk zal laten verleiden langs de randen van het tuinhuisdak.

mei 2012 040En voor het raam van het peperkoeken huisje: aubriëtia en petunia.

mei 2012 019Bij de wijnstokken ziet het er al veelbelovend uit…

mei 2012 028Ook de rabarber groeit gestaag.

mei 2012 044Het beloven drukke keukenmaanden te worden…

mei 2012 022En de sieruien die we in het najaar kochten op Texel hebben al een tip van de sluier opgelicht.

mei 2012 033De eerste oogst uit eigen tuin dit jaar: voor vanavond bij de beefsteak-friet!

3 gedachten over “Op het eerste gezicht: mei… (1)

    • Ik heb mijn nieuwe planten op de Vogelmarkt gehaald, maar de laatste keer in het tuincenter stonden er ook planten.De oudere struiken zijn al zo goed opgeschoten dat ik zaterdag rabarbertaart ga bakken. De eerste snit van het jaar is altijd de beste (waarschijnlijk omdat je er al zo lang naar zit te trachten).

      Like

Geef een reactie

