Een “te vergeten” generatie…

Ik had tijdens het weekend nog niets gemerkt, maar toevallig kwam ik gisteren via Peeters & Pichal te weten dat ik al 8 jaar niet interessant meer ben. Wat door een meneer Tacheny namens SBS Belgium wereldkundig werd gemaakt. Die meneer beweerde immers dat hij dik tevreden is met half zoveel VT4-kijkers voor een programma als “De slimste mens” want dat die andere helft “toch maar ouderen zijn die niet interessant zijn voor marketeers”. Het doelpubliek voor deze reklameboy situeert zich tussen 20 en 50, zo ongeveer. Waarvan nota. (Overigens heb ik  nog nooit een aflevering van dat programma bekeken wegens oninteressant. Zoals het meeste wat die zender uitbraakt.)

Dit statement schoot terstond in het verkeerde keelgat van ene meneer Bourlon van Studio 100, die De Tijd nam om te reageren. P&P voelden al een sappig verhaal aankomen en haalden er dan nog een professor economie bij (van bij ons notabene) die zich aansloot bij de ontkenning van dat nonsensverhaal.

Nu is me wel al eerder opgevallen dat er een verschuiving is in de radio- en tv-reklame. In de spotjes voor patches tegen rugpijn figureren jonge mensen. Het verval van de mensheid begint duidelijk vroeger dan voorheen (“zoals vóór den oorlog maken ze ze niet meer, madam”). Voor de te vergeten generatie is er nu aangepaste publiciteit. Voor begrafenisondernemers. En dan durft die SBS-meneer nog beweren dat wij geen doelgroep zijn, tiens!

En wat lees ik vanmorgen in de krant? In de VS (en die lopen gewoon wat vóór, wij volgen weldra, reken maar meneer Tacheny!!!) lopen de kijkcijfers op prime time zo hard terug dat vele -ook grote- zenders het koud angstzweet uitbreekt omdat ze vrezen voor de reklamecontracten die ze in de herfst weer moeten gaan bedingen. Want wat gebeurt er in feite? De kijkers zappen niet meer weg tijdens de commercials om even later terug te komen voor het vervolg van hun soap serie. Ze zetten de tv af en gaan wat anders doen! En wie zijn die snodaards die plots ontrouw geworden zijn aan hun favoriete tijdsverdrijf? De groep tussen 20 en 50…

Mag ik even discreet over de grond rollen van het lachen?

Advertenties

4 gedachten over “Een “te vergeten” generatie…

  1. Het is toch logisch dat er minder tv gekeken wordt? Tegenwoordig hebben we een tiental Vlaamse zenders alleen al. Waar is dat goed voor? Het aantal zenders overschrijdt het aantal programma’s tegenwoordig zodat te veel domme programma’s uitgezonden worden. De meeste van die zenders richten zich dan ook nog eens tot een beperkt publiek en vissen duidelijk te veel in dezelfde poel. Het zal me een zorg wezen. Ik kijk weinig tv.
    Die meneer Tacheny is de laatste tijd al een paar keer in het nieuws gekomen om weinig positieve manier.

    Like

    • Sommige mensen vallen liever op in negatieve zin dan dat ze onbesproken blijven. “Slechte reklame is ook reklame” geldt zeker voor deze meneer.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s