Eieren na Pasen…

Dat hebben we dan ook alweer gehad. De paashaas heeft zijn eieren gelegd. De klokken hebben menigeen te vroeg uit bed gebeierd (bij ons viel dat mee: wij wonen ver genoeg van dat onchristelijk vroeg burengerucht af).

Bij ons had de paashaas een vervroegde afspraak, namelijk op zaterdag namiddag. Ah ja, met het voorspelde weer konden al die chocoladen eieren wel eens tot waterige koude choco verworden als het kleinkroost overal tegelijk moest zijn. Het kleinste sprot was al van vrijdagavond bij ons en ze mocht zaterdagochtend eerst mee de boodschappen doen. Ik hoopte stiekem dat ze dan moe genoeg zou zijn om eerst nog een siëstake te houden vóór de oudsten arriveerden maar dat woord zal ik al maar uit haar programma schrappen. Uffrake verdoet haar dagen niet meer met slapen.

Kleindochters 1 en 2 ontfermden zich moederlijk over het klein grut en speelden respectievelijk voor muilezeltje en souffleur.  Al dient gezegd dat Kleindochter 3 het eieren zoeken rap onder de knie had en haar grote nichtjes soms te snel af was. Manlief had geen goede afspraken gemaakt met de paashaas want hij kende noch het juiste aantal, noch de juiste plaats van al het lekkers. En dus waren er ook 5 volwassenen (Schoonmoeder kwam op een gegeven moment ook nog opdagen) die mee speurden en af en toe een spreekkoor vormden:” Oooeeeee!!! Warm! Wàrm! Héééét! Maar allee, uwe frak staat in brand!” “Nee, kouder. Alleen uwen elleboog is nog niet bevroren” En dan achter de hand:”De welke hebben ze nu al gevonden en de welke moeten we nog opsteken?”

Op zondag kwam Ma op bezoek. In uitgesteld relais vanwege mijn buikgriep van een paar weken geleden. In plaats van het verhoopte aperitief in de tuin mochten we al blij zijn dat we goed ingeduffeld eens konden rondlopen om te zien wat er allemaal groeide en bloeide. En dan rap terug binnen.

Omdat ik nogal tegendraads ben zet ik mordicus geen lamsvlees op tafel op het moment dat de helft van de bevolking dat wel doet. Maar zo fanatiek tegendraads ben ik dan ook weer niet dat ik aan een voorgerecht met asperges kan weerstaan. Klassiek op z’n Vlaams, maar met een maritiem tintje van gerookte zalmsnippers erbij. Gevolgd door een voorschot op de zomer en de vakantie: paëlla. De venusschelpen en verse scampi kwamen uit Hulst (wij hebben al jaren geen viswinkel meer in het dorp en in de supermarkt vertrouw ik het ervaringsgewijs toch niet altijd). De paëllakruiden kwamen uit het Spaans winkeltje in de Zirkstraat. De paëllarijst en de groenten hadden ze wél in dendelijze en het kieken kwam van bij de beenhouwer. Wat kilometers betreft kunnen we hem dus bijna beter ginds gaan eten. De rest was eigen werk.

En omdat grote mensen toch ook nog een beetje kind blijven op zo’n dagen had ik van de bakker voor elk een paasei meegebracht. Voor Manlief een wit, want de melkchoclat was al op. Voor Ma en mij fondant, want voor ons kan het niet zwart genoeg zijn en die fondant van Pasen en de Sint is toch altijd nog ietskes bitterderderder dan de gewone repen.

Gisteren heb ik in de voormiddag nog de moed bijeen geraapt om een fricandon en een brood te bakken en de sporen van het logeerpartijtje op te rommelen. Ik heb alles uit de kleine diepvriezer boven naar beneden in zijn propere grote broer gedeponeerd. Ik heb samen met Manlief nog was opgevouwen en weggelegd. Maar toen vond ik dat het paasweekend voor mij ook mocht beginnen.

Met een boek (waarvan ik in de gaten begin te krijgen dat ik er al in gelezen heb, maar waarvan ik niet meer weet hoe ver ik toen in geraakt ben) en mijn zwart paasei heb ik me met een knuffeldeken op de sofa geïnstalleerd. Het ei ging rapper vooruit dan het boek. Zó rap dat ik na een halfuur zo mottig was als maar zijn kan.

Gelukkig komt de Sint maar binnen een dik half jaar…

3 gedachten over “Eieren na Pasen…

  1. Ik heb me voorgenomen aan de sint een speculoosventje te vragen. Daar kan ik beter tegen. Van die dikke kruidige speculoos. En dan een vers wittebrood bakken, goe veel boter en een stuk koek ertussen. En dan een week of 2-3 met de neus in de lucht de badkamerweegschaal straal voorbijlopen…

    Like

Geef een reactie

