Geel…

DSCN0142

Elke keer als ik dit geel zie, denk ik terug aan jààààren geleden.

Ik stond te wachten aan de verkeerslichten ter hoogte van wat toen nog “het Bouwcentrum” heette.  Ik keek eigenlijk frontaal tegen dat beton aan. Het beton van de gevel en de hoofdingang, maar vooral het beton van die enorme bol die naast die hoofdingang ligt. Ik veronderstel dat die onze aardkloot moet voorstellen. Een aardkloot vol beton. Ik werd er bijna misselijk van.

En toen werd mijn oog ineens getroffen door een spat geel van een intensiteit die nagloeit op je netvlies. Zelfs na pakweg 30 jaar voel ik de warmte nog op mijn oogzenuw.

Bovenop die betonnen aarde stond in al haar glorie een paardebloem. Met een omvang zoals je die zelden ziet. Groot, strak, trots en héél geel. Alsof ze wilde zeggen:”Me hiél Antwaarpe, mor nie me ma!”

8 gedachten over “Geel…

    • Ik laat ze ook graag zo lang mogelijk staan. Pas als ze met hun parapluutjeskermis beginnen, haal ik de meeste weg. Een paar moeten er toch blijven voor als de kleindinderen komen. Ik wil ze niet het plezier ontnemen van het “pluizenblazen”.

      Like

  1. Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van paardenbloemen. Ze komen steeds tevoorschijn waar ik ze liever niet zie bloeien. Maar door jouw mooi verhaal wil ik toleranter zijn en ze laten gedijen tot ze aanstalten maken om hun zaad in mijn borders te verspreiden.

    Like

    • Dat is dan een leuke bijkomstigheid. Als zoveel jaren na datum die éne pisblom nog altijd zoveel effect heeft, dan is er nog hoop! 🙂

      Like

    • Nieuwsgierig of de konijntjes nu terug wat vaker in het zicht in onze tuin gaan zitten, nu de hondjes er niet meer zijn. Al hebben ze zich daar nooit erg aan gestoord. Er zijn verschillende generaties opgegroeid in de tuin terwijl onze “jachthonden” er rondliepen. Meestal liepen de jonge konijntjes onze honden zo ongeveer omver als ze aan het stoeien waren. 🙂

      Like

Geef een reactie

