Dinner is served, Mylady…

Dame NickyDame Nicky heeft deze maand de gezegende hondenleeftijd van 15 jaar bereikt. Voor een raszuivere straathond van haar afmetingen komt dat in onze jaarrekening zo ongeveer overeen met 105 jaar. Respect! En driewerf hoera!!!

Ging die verjaardag de vorige jaren steevast gepaard met een hondenfuifje met een lekker bot en een extra opgeschud kussen voor haar en haar stiefzus Floor, dit jaar viert ze haar verjaardag met enkel de baasjes (Floor ontviel ons vorig jaar, zoals u al kon lezen) en blijft voortaan ook dat bot achterwege. Een hoge leeftijd komt ook bij honden met beperkingen.

Door de niet altijd erg zachtzinnige behandeling die ze in haar jeugd kreeg bij haar vorige baas, bracht Dame Nicky al op 1,5 jarige leeftijd een beschadigde rugwervel mee in haar karige bagage toen ze in onze garage landde. Dat had zo zijn medicinale gevolgen toen de arthrose haar intrede deed. Vooral vochtig en koud weer is niet bevorderlijk voor de beweeglijkheid. Dus krijgt ze af en toe een kuurtje tegen ” ’t rematies”.

Bovendien is er de laatste jaren ook een hartkwaaltje (slecht sluitende hartklep) bijgekomen zodat er dagelijks pilletjes tegen de hoge bloeddruk dienen genomen te worden, dit in combinatie met vochtafdrijvers die moeten voorkomen dat haar longen vol vocht lopen en ze verdrinkt op het droge.

Sinds ze tijdens ons familieweekend in de Voerstreek vorige zomer  opeens heel erg verward was en ons midden een wandeling niet meer herkende en in paniek raakte, krijgt ze ’s avonds een pilletje om de zuurstoftoevoer naar de hersens te bevorderen en zo het dementeren te vertragen.

Voor alle duidelijkheid: Dame Nicky is tot nader order niet aangesloten bij de mutualiteit zodat de sociale zekerheid zeker niet dank zij haar op het randje van het faillisement bengelt (iets wat van ons niet gezegd kan worden)!

Maar nu beginnen natuurlijk de  bijwerkingen zich te laten gelden en één ervan is een verminderde leverfunctie. Gevolg: een leversparend dieet voor Tricky Nicky. Tot hiertoe kookte ik speciaal een potje voor haar waar alles  in zat wat ze nodig had en niets wat ze niet mocht hebben. Maar die traiteursdienst is nu afgeschaft.

Dierenartsen Joris en Katrien hebben haar “op de korrel genomen”. Enkel krokante dieetkorrels met een doelgerichte samenstelling horen nog tot de mogelijkheden. Ik schoot al direct in een zweet toen ik dat hoorde want Dame Nicky heeft haar naam en allure niet gestolen. Dat beest heeft kuren!!! Als het haar niet aanstaat dan staat het haar niet aan en dan kan je psssshten tot je er een punthoofd van krijgt, zij is altijd nog net ietsje assertiever. Ze doet dan wel of ze niet naar Nat Geo kijkt, maar ik ben er van overtuigd dat ze Engels verstaat, zelfs als er een latino accent aan plakt.

Ik hield dus -naast de zak korrels (de kleinste, om  niet teveel verloren te laten gaan als ze ze weigerde te eten)- ook mijn hart met twee handen vast. De blikken alleen al die ze in de richting van de zak en daarna naar mij wierp… Om koude rillingen van te krijgen.

Maar… na rijp beraad had ik de truc gevonden: die zak korrels waren zogezegd snoepjes! Dus na haar avondlijke resem medicatie en het bijhorende applaus kreeg ze ook haar beloning: 1 korreltje. Dat ging er vrij euh… soepel in. En na wat gesmak ook nog een 2de, een 3de, … tot de smaak goed aan haar verhemelte plakte.

Hebbes!” dacht ik. Ik mat haar rantsoen voor die avond af en zette met een triomfantelijke blik een hele lading “snoepgoed” voor haar neer. Dat smoelwerk!!! Die ogen !!!

Bweikes! Zijdegij zot? Gij denkt dat ik dat niet door heb, zeker? Dat riekt te pikant. Dat smaakt niet slecht, maar dat riekt te pikant. Allez, steekt zelf uwe kop eens in die zak. Dat pakt toch op den asem?”

Ik moet toegeven: ik -die zelfs al jaren geen berg stront meer geriek als ik er in val- vond ook dat de korrels nogal straf ruiken. Smakelijk, maar op z’n minst hot and spicy!

En dus is ten huize van Dame Nicky nu elke avond het volgende tafereel te zien: als de baasjes gegeten hebben ruimen ze samen de tafel af. Terwijl Baasje de vaat in de vaatwasser schuift, nestelt Vrouwtje zich op de bank met een inox schaaltje met de pikante borrelnootjes van Mevrouw de Baronnes van Hier tot Ginder en dan roept ze “Dinner is served, Mylady!”

Waarop Mylady naar de bank schrijdt, zich op haar kussen laat tillen, even met haar kont draait tot ze gemakkelijk zit en zich dan mondjesmaat de korrels met de hand laat toedienen. Haar ogen volgen gemagnetiseerd mijn hand van en naar het potje terwijl ze smakelijk kraakt op de bolletjes (die er -tussen ons gezegd en op een ander gezwegen- uitzien als droge konijnekeutels) en smakkend het volgende handjevol afwacht.

Een dagelijkse wandeling zit er allang niet meer in, hooguit een keer of 2 per week. Maar in de plaats komt nu deze quality time. Ge moet het maar gedaan krijgen, zeker?

10 gedachten over “Dinner is served, Mylady…

  1. Die foto is gewoon echt Nicky, vind ik. De glans in haar ogen verraadt dat ze zich best in haar sas voelt met het frakske…

    Like

    • ’t Is echt zo’n “tiek” he! Wacht een beetje, morgen gaan we een nieuwe anorak kopen voor haar. Ze kan in die van haar niet meer in en omdat ze zich niet echt meer warm loopt tijdens een wandeling vind ik het voor aan zee toch maar beter om haar warm te houden. Zelf vindt ze dat ook. Ze heeft altijd al graag de showgriet uitgehangen, most unlike Floor die wortel schoot als ze nog maar het idee had dat ze er niet “honds” genoeg uitzag. Die deed liever een longontsteking op dan haar jas aan te doen. En dan halfweg de wandeling komen bedelen om onder die van mij te kruipen, natuurlijk. Of het op een lopen te zetten als het begon te regenen of te sneeuwen…

      Like

  2. Dat meen je niet?
    Raiza wil pas naar huis als ze op haar kop door de modder heeft gerold,dat is echt geen dame,en dan duikt ze het liefst meteen het bed op,wat haar vaak ook lukt
    En maar zeggen dat ik een was tik heb,maar ik laat de deur naar boven niet open
    Het liefste heeft ze witte lankens,als er bruine op liggen,dan snuffelt ze er aan,en loopt gepikeerd terug naar beneden
    Dan veegt ze zich wel aan de witte bank af,ze gaat er wel niet op,maar eens lekker erlangs schurken vind ze heerlijk,daarna loopt ze door naar de keuken en rammelt daar de resterende modder even van zich af
    Vaak probeer ik dit te voorkomen,want mevrouw is gek op zwemmen,dus hup,de vijver in het park even in
    Geweldig vind ze dat,met een ferme plons duikt ze daar in
    Maar owee als er een druppel regen valt,dan heeft mevrouw geen zin om uit te gaan,dat water is veel te schoon wat uit de lucht valt
    Kortom,mijn hond heeft altijd modder op zich

    Like

    • O, maar dat Nicky in de winter graag een jas draagt wil niet zeggen dat ze zo netjes is, hoor! Het enige voordeel van die jas is (voor ons) dan vaak dat je die kan uittrekken vóór ze naar binnen gaat. En ja, als ze ook maar een kiertje vindt gaat ze zich ook schoon en droog wrijven aan de donsdekens. En bij gebrek eraan: aan de overgordijnen. En dan op de bank liggen drogen, zodat er later een berg zand op de kussens ligt. Ik weet heus wel waarom wij overladen met doeken en ander beschermmateriaal op vakantie gaan. De zetels op onze adresjes zijn er wel tegen opgewassen, maar het blijft andermans goed en dat wil je wat in z’n waarde laten, he?

      Like

  3. Ja inderdaad,het zijn andermans spullen
    Vandaag zat ik zonder hulp in huis,dus zelf aan de gang,ik neem een matje van haar,klopt het buiten uit,en werkelijk waar,ik zag geen hand voor ogen meer
    Maar ja,mevrouw gaat elke dag het bos in,lekker rollen door de modder,ik heb een zwarte vloer in de woonkamer,dat zie je als hij net gepoetst is,de rest van de tijd is hij bruin,grijs
    Ach ja,dadelijk als het bedtijd is,gaat mevrouw natuurlijk mee naar boven,want ze slaapt op bed
    En dan is het toch zo enorm leuk om je mond nog vol met brokken te doen voor je naar boven gaat
    En dan is het toch ook zo enorm leuk om je op de trap te bedenken,hoor ik nu iets of niet?
    En dan toch maar even aanzetten om te blaffen op de trap
    Meestal blaft ze dan toch maar niet,maar ligt wel de hele trap vol met uitgeblafte hondenbrokken
    Waar vrouwtje lief dus op haar blote voeten achteraan loopt

    Like

  4. Als je 105 bent, mag je ook vettig eten krijgen op je oude dag, vind ik.
    (lees : ik heb het veel blikken lang met de kat geprobeerd van ze dat speciaal eten te doen eten, tevergeefs? Nu vinden we dat het beest lekker mag eten wat ze wil voor haar laatste maanden/weken.)

    Like

    • Wel, we zijn eens rond de (salon)tafel gaan zitten en hebben een typisch Belgisch compromis gesloten: zij eet het grootste deel van haar rantsoen in korrels en daarna krijgt ze als beloning een vleesdessertje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die korrels niet graag helemaal opgeef, want ons madammeke is ineens veel levendiger en haar pelske is terug zo zacht dat de gezondheid ervan afblinkt. Ze beweegt beter, is minder misselijk, ze ligt niet meer te piepen van de darmkrampen en is niet meer zo apatisch. Zeg nu zelf: ze moet zich toch ook beter voelen, dan? Ze springt (nou ja, bijna) uit de zetel als haar lief haar komt bezoeken en dan staan ze te neuzeneuzen en onnozel te doen op het terras. Die dacht vóór dat dieet ook al dat hij er gelegen had, maar zij was gewoon niet in haar goeie doen.

      Like

    • We hebben een paar keer gedacht dat ze dezelfde rit ging maken als Floor vorig jaar. De hele dag cough potato spelen, een pels van pinnekesdraad, een adem die ge bij het begin van de straat al kon rieken, … Om dan maar te zwijgen van de uitlaatgassen ’s nachts! Djeezes! En tien keer op een nacht naar de deur met krampkes van “ik moet dringend, ah nee, toch niet”. Van wat denkt ge dat mijn slaapritme gestoord is? Ik werd er zélf bijna gestoord van.

      Like

Geef een reactie

