De Afrikaanse maagd / Helle Vincentz

Flaptekst:

‘Een blanke man steelt jonge meisjes in Kenia. Ze zeggen dat hij slechte dingen met ze doet.’
Deze beschuldiging staat in een brief die bezorgd wordt op het hoofdkantoor van Dana Oil in Kopenhagen. De ambitieuze Caroline Kayser wordt naar Kenia gestuurd om de zaak snel af te handelen zodat de reputatie van de firma niet wordt geschaad. Als haar missie niet slaagt, zal ze worden ontslagen. Eenmaal in Nairobi realiseert Caroline zich dat ze in een wespennest is terechtgekomen. Tegen wil en dank wordt ze meegezogen in een maalstroom van belangenverstrengeling, corruptie en dorps- en familie-eer, tot de ‘blanke man’ ook haar in de gaten krijgt. Zal het haar lukken om de zaak naar tevredenheid van de firma op te lossen zonder dat ze haar integriteit op het spel zet? Staat er niet veel meer op het spel dan alleen haar reputatie? En hoeveel gevaar loopt ze zelf als jonge vrouw in een wereld die wordt gedomineerd door mannen?

Recensie:

‘De Afrikaanse maagd’ intrigeerde me al bij voorbaat door het thema en ik begon er dan ook met hoog gespannen verwachtingen in te lezen. De belofte op de achterflap dat de debuterende auteur weet waar ze over schrijft omdat ze zelf uit het milieu van de oliemaatschappijen komt, zorgt er in elk geval voor dat de lezer zich bij voorbaat schrap zet voor een reeks onthullingen die een mens door elkaar moet schudden.
Dat de petroliumbranche niet geleid wordt door communicantjes is een al vaker ingetrapte deur. Dat respect voor milieu en lokale bevolking het laatste is waar men daar van wakker ligt, hoeft niet eens meer op papier gezet. Dat zijn stuk voor stuk gegevens die door het grote publiek allang geweten en even snel weer vergeten zijn.
Wat is er dan nog vernieuwend aan dit boek?
Allereerst een schrijfstijl die aanspreekt. Ik was althans snel een heel eind opgeschoten en het lezen was én ontspannend, én meeslepend. Als lezer werd ik beurtelings overspoeld door morele verontwaardiging over al die sociale onrechtvaardigheid, opstandigheid tegen de witteboorden-maffia, misprijzen voor de alomtegenwoordige hypocrisie van het stablishment en een groot gevoel van onmacht tegenover het leed van kinderen die in handen vallen van ontaarde volwassenen. Kortom, zowat alle grote emoties zijn de revue gepasseerd en in de uren die ik doorbracht met het lezen van dit boek heb ik me nog eens helemaal kunnen laten gaan zoals in ‘mijn’ pruimentijd in de woelige nadagen van mei ‘68.
Waarom heeft het dan enige tijd geduurd eer ik dit debuut wilde aanprijzen aan andere lezers? Het ligt ongetwijfeld vooral –en misschien alleen maar –aan mij, maar naar het einde toe zat ik letterlijk op het puntje van mijn stoel in afwachting van de grote vergelding. Ik kon niet wachten tot de slechten allemaal gestraft en de wereld onherkenbaar verbeterd was. Maar daarvoor kan je bij Vincentz niet terecht. Ik had het moeten weten. Haar uitsmijter is zo helemaal uit het echte leven gegrepen. Zij weet immers waar zij over schrijft.
Een afknapper van jewelste, maar dit is het leven zoals het is in de big business. Ik kijk in elk geval nu al reikhalzend uit naar het vervolg.

Oorspronkelijke titel: Den afrikanske jomfru
Uitgegeven bij: Prometheus
ISBN 978 90 446 1914 0
Quotering: *****

Deze recensie (en nog  véél meer nieuws over boeken) kan u lezen op www.ezzulia.nl

2 gedachten over “De Afrikaanse maagd / Helle Vincentz

    • Wel, ik heb er 2 boeken van liggen,. Op de NTL-stapel, zoals we die noemen op http://www.Ezzulia.nl . De nog-te-lezen-stapel, dus. Ik het afgelopen anderhalf jaar niet echt opgeschoten met lezen, ook al omdat ik nog een eindwerk en een paper moet schrijven (waar ik wel het opzoekwerk voor gedaan heb, maar niet aan het schrijven geraak omdat ik het kotsbeu ben).

      Like

Geef een reactie

