Bomen en de toekomst…

Er zijn de klassieke westerse horoscopen, de alom bekende Chinese horoscoop, maar deze week stootte ik tussen de bibliotheekoogst van Manlief op “De boomhoroscoop” van Esmée Van Doorn, René M.M. Boumans en Jan J. Huiberts (ISBN 90-389-1250-1).

Aan de tussenletters in de namen kan men al gissen dat het Nederlanders zijn. Een vermoeden dat nog versterkt wordt door het voorwoord van niemand minder dan prinses Irene van Lippe-Biesterfeld. Nou, van adelbrieven gesproken!

Ik ben er nog niet ver in opgeschoten vanwege de eindejaarsdrukte, maar het lijkt me wel leuk om me doorheen de wetenswaardigheden, legenden en verhalen in het boek te werken. Misschien zit er zelfs nog een ideetje in voor dit blog.

Feit is dat de Kelten aan de hand van een bomenhoroscoop mensen typeerden zoals we dat ook voor de andere horoscopen kennen. Je weet wel: een vis (waterman, ram, stier, …) heeft die en die karaktertrekken en past wél bij … en helemaal niét bij …

Maar er zijn nog andere weetjes te vinden in het boek. Ik ga het dus eens rustig uitpluizen en kom er later nog op terug.

Geef een reactie

