Nu al denken aan de lente…

Het startschot voor de winter zindert nog na en toch kunnen we nu al denken aan de komende lente in de tuin. Tenminste toch zij die harige huisdieren hebben.

Onze honden zijn momenteel heel erg aan het ruien. Elke dag komt er een groot handvol haar uit hun vachten. Maar hoewel onze vrienden geen belangstelling meer hebben voor hun zomervacht en ze liever kwijt dan rijk zijn, is deze pluizenbol nog niet nutteloos. Ik hou de haren die uit de kam en de borstel komen bij in plastieken zakjes.

denken aan de lente 003

Zelf ben ik niet echt wat je zou noemen een kousenmens. Het moet al erg koud zijn voor ik nylons aantrek en ik ben meestal de eerste om ze weer uit te laten zodra het weer het -naar mijn normen dan- toelaat. Op deze manier kan je natuurlijk nooit een goeie routine opbouwen en de trucjes leren om die dingen aan te trekken en te dragen zonder er ladders in te halen nog vóór ze goed en wel uit de verpakking zijn. Dus na hooguit een paar uur heb ik dan dit resultaat:

denken aan de lente 004

Intussen zitten jullie je al af te vragen wat dat laatste in vredesnaam te maken heeft met de natuur. Welnu, als je de beide voorgaande paragrafen samentelt, krijg je dit:

denken aan de lente 005

Toegegeven, het ziet er niet uit. Voor jullie niet en voor mij al evenmin. Maar ik garandeer je dat zo’n grauwe pluizenmuis in een boom of aan de wasdraad een mens in het voorjaar razend populair maakt bij de vogels in de buurt. Er wordt letterlijk haren en pluimen gevochten voor dit bouwmateriaal! Als je ook nog het verdroogde mos uit de kerststukjes en de tafelgarnering ter beschikking stelt en bij de eerste maaibeurt van het gazon niet àl te fanatiek de laatste grassprieten opruimt, riskeer je de ornithologische versie van de Nobelprijs voor de vrede te krijgen.

Als dan eenmaal het weer wat vrolijker wordt, de honden hun winterpels beginnen uit te trekken en de kambeurten op het terras of in de tuin kunnen doorgaan, kan het goed zijn dat de brutaalste gevederde klanten gewoon komen aanschuiven in een nabije struik om de haarplukken in te palmen, nog vóór ze goed en wel uit de borstel gehaald zijn. Ooit had ik een koolmezenman in de tuin die vrank en vrij op een tak boven mij en de honden kwam zitten en al aan de haarbol begon te plukken terwijl ik hem tussen 2 takjes probeerde te klemmen!

Het mooie is dat -als je in het najaar de nestkasten schoonmaakt- je een nest kan aantreffen dat opgebouwd is uit een laagje droog gras, daar bovenop mosplukjes en als finishing touch een kamerbreed harentapijt in de kleuren van je huisdier(en).

Het toppunt van recyclage noem ik dat.

Geef een reactie

