Het staat in de sterren geschreven..

Ik had beloofd het ook over de natuur in de meest ruime zin van het woord te hebben. Nu kan ik het nooit laten om buiten even mijn blik op de hemel te richten. Vooral tijdens een heldere nacht (en die hebben we om deze tijd van het jaar wel vaker en op de koop toe duren ze langer). De sterren en planeten hebben me altijd al gefascineerd en ik vind het alleen maar jammer dat ik er nog steeds veel te weinig over weet. Ik noteer het hier in elk geval als een “project” voor als ik stop met werken.

Dat wil nog niet zeggen dat ik intussen de ogen dichtknijp. Zo merkte ik de laatste dagen al een paar keer een schitterende “ster” aan de ochtendlijke hemel. Veel te groot om echt een ster te zijn en veel te vastgeklampt aan die éne plaats om een vliegtuig of een sateliet te zijn. Ergo: het moest dan wel een planeet zijn.

Omdat ik op dat onchristelijke uur niet met een telescoop en een statief wil beginnen rommelen in het verder nog stille huis heb ik Manlief zijn verrekijker genomen om eens een betere kijk op de zaak te krijgen, maar op zo’n afstand is zelfs die Leitzklassieker niet zo nuttig. Vanavond ga ik dus toch maar het zware geschut boven halen en klaarzetten voor morgenvroeg. (Je zal zien: er komt sneeuw van en ik zie geen steek, maar wie niet waagt niet wint…).

Omdat ik toch de indruk had dat het “een bol met een scheefgezakte dwarsstreep” was, dacht ik aan Saturnus. Kan je op dit moment Saturnus zien? Maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld Venus (misschien is haar tuniek nogal wulps van haar schouder geschoven 😉 ). Of anders Jupiter? Aan die laatsten dacht ik helemaal  niet zelf. In tijden van nacht en ontij, maar ook als ik simpelweg een woordje uitleg kan gebruiken, zet ik koers naar de website van weerman Frank Deboosere. Omdat ik elke keer weer moet gaan zoeken naar die URL als ik niet op mijn eigen pc’tje werk, heb ik de link hier ook bij geplaatst. Makkelijk zat en wie zich ook een stijve nek op de hals wil halen…

We hebben trouwens vannacht nog wel meer om voor naar omhoog te kijken. Als het goed zit kunnen we -mits ver genoeg verwijderd van lichtpolutie – weer genieten van een sterrenregen. We zitten namelijk weer volop tussen de Geminiden. Op zijn toppunt kan je tijdens die sterrenplensbui om de minuut een wens doen. Als je nu nog de lotto niet wint…

En tenslotte moet je vanavond om 18:12 niet naar het weepraatje op tv kijken maar buiten in de richting van de maan. Daar is een sterrenverduistering te zien. Op kappa Piscium wordt dan het licht uitgedaan.

Kijk, voor één avond vind ik het nu wel welletjes. Dan kunnen we weer even de nekspieren ontspannen zodat we met z’n allen tegen de ochtend van 21/12 opnieuw in vorm zijn om een maansverduistering mee te maken. Als het weer meezit.

En al hebben we geen landgenoot meer in de ruimte, ISS laat zich ook weer van zijn glanzende zien. Dus wie even wil gaan wuiven: check het even na. Je moet wel vlug zijn, want zelfs van op zo’n afstand schiet het ruimtestation aan een rotvaart voorbij.

Enfin, volg gewoon die link als je zelf niets van al dat verre moois wil missen! Kan ik intussen de lenzen van die telescoop gaan opblinken… 😉

2 gedachten over “Het staat in de sterren geschreven..

  1. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan… : ‘Maxi’ heeft een ‘mini’telescoop om mee naar de sterren te kijken van op haar kamer! 🙂

    Like

    • 🙂

      Ik heb onlangs ergens een mooi sterrenatlasje gezien, maar ik weet niet meer waar. Misschien SB. Alweer een ideetje voor een pakje.

      Like

Geef een reactie

